Social anxiety is a multidimensional construct that significantly impacts the functioning of the individual in different areas of life. It is a very frequent condition in some neurodevelopmental disorders such as Autism Spectrum Disorder (ASD). The aim of this study was to investigate the greater frequency of social anxiety in children with ASD, aged between 9 and 16 years, compared to those with TD and the presence of any deficits in emotional regulation, given the association reported between these two constructs in the reference literature.

L’ansia sociale è un costrutto multidimensionale che impatta significativamente sul funzionamento dell’individuo in diversi ambiti di vita. E' una condizione molto frequente in alcuni disturbi del neurosviluppo come il Disturbo dello Spettro dell'Autismo (ASD). Obiettivo di questo studio è stato indagare la maggiore frequenza di ansia sociale nei ragazzi con ASD, di età compresa tra i 9 e 16 anni, rispetto a quelli con TD e la presenza di eventuali deficit nella regolazione emotiva, data l'associazione riportata tra questi due costrutti nella letteratura di riferimento.

"Ansia Sociale e Regolazione Emotiva in bambini e ragazzi con Disturbi dello Spettro Autistico"

RIZZO, MARTINA
2024/2025

Abstract

Social anxiety is a multidimensional construct that significantly impacts the functioning of the individual in different areas of life. It is a very frequent condition in some neurodevelopmental disorders such as Autism Spectrum Disorder (ASD). The aim of this study was to investigate the greater frequency of social anxiety in children with ASD, aged between 9 and 16 years, compared to those with TD and the presence of any deficits in emotional regulation, given the association reported between these two constructs in the reference literature.
2024
"Social Anxiety and Emotional Regulation in children and adolescents with Autism Spectrum Disorders"
L’ansia sociale è un costrutto multidimensionale che impatta significativamente sul funzionamento dell’individuo in diversi ambiti di vita. E' una condizione molto frequente in alcuni disturbi del neurosviluppo come il Disturbo dello Spettro dell'Autismo (ASD). Obiettivo di questo studio è stato indagare la maggiore frequenza di ansia sociale nei ragazzi con ASD, di età compresa tra i 9 e 16 anni, rispetto a quelli con TD e la presenza di eventuali deficit nella regolazione emotiva, data l'associazione riportata tra questi due costrutti nella letteratura di riferimento.
Autismo
Regolazione Emotiva
Ansia Sociale
Teoria della Mente
Disturbo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Rizzo_Martina.pdf

Accesso riservato

Dimensione 994.66 kB
Formato Adobe PDF
994.66 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88853