Stereotypes, defined as "sets of beliefs about the personal attributes of a group of individuals" (Ashmore & Broca, 1981), contribute more or less consciously to our interpretation of the world and, consequently, to our behavior. A widespread stereotype asserts that males outperform females in visuospatial ability tests, the contrary would occur with social abilities. Visuospatial abilities were defined by Linn and Petersen in 1985 as referring to "representing, transforming, generating, and recalling symbolic, non-linguistic information", whereas social abilities refer to all the skills and behaviors that allow effective social interactions, such as Theory of Mind (Del Prette & Del Prette, 2021). The aim of the present study is to verify the above-mentioned stereotype in middle school students. Specifically, the Rey-Osterrieth Complex Figure Test (Rey, 1941; Osterrieth, 1944) and the Theory of Mind test (adapted from Schenkel et al., 2008) were administered to typically developing students (N = 60, 32 M : 28 F ) in some first-year middle school classes. Results will be discussed in light of the main reference literature; some consequent educational implications will be outlined as well.
Gli stereotipi, definiti “insiemi di credenze a proposito degli attributi personali di un gruppo di individui” (Ashmore & Broca, 1981), contribuiscono più o meno consapevolmente alla nostra interpretazione del mondo e, di conseguenza, al nostro comportamento. Uno stereotipo molto diffuso asserisce che gli individui di sesso biologico maschile superino quelli di sesso femminile nelle prove di abilità visuospaziali, l’opposto accadrebbe invece con le abilità sociali. Le abilità visuospaziali sono state definite da Linn e Petersen nel 1985 come “la capacità di rappresentare, trasformare, generare e recuperare informazioni simboliche, non linguistiche”, mentre le abilità sociali si riferiscono a tutte le competenze e i comportamenti che consentono interazioni sociali efficaci, come la Teoria della Mente (Del Prette & Del Prette, 2021). Lo scopo della presente ricerca è testare l’esistenza dello stereotipo sopracitato in studenti della scuola secondaria di primo grado. In particolare, sono stati reclutati 60 studenti (32 M : 28 F) della classe prima secondaria di primo grado, e sono stati proposti loro il test della Figura Complessa di Rey-Osterrieth (Rey, 1941; Osterrieth, 1944) e della Teoria della Mente Verbale (adattata da Schenkel et al., 2008). Nel presente elaborato saranno illustrati e discussi i risultati ottenuti alla luce della principale letteratura di riferimento, verranno inoltre delineate alcune implicazioni educative.
Sfatare lo stereotipo? Genere e prestazioni nelle abilità visuospaziali e sociali in preadolescenza
TODESCHINI, MANUELA
2024/2025
Abstract
Stereotypes, defined as "sets of beliefs about the personal attributes of a group of individuals" (Ashmore & Broca, 1981), contribute more or less consciously to our interpretation of the world and, consequently, to our behavior. A widespread stereotype asserts that males outperform females in visuospatial ability tests, the contrary would occur with social abilities. Visuospatial abilities were defined by Linn and Petersen in 1985 as referring to "representing, transforming, generating, and recalling symbolic, non-linguistic information", whereas social abilities refer to all the skills and behaviors that allow effective social interactions, such as Theory of Mind (Del Prette & Del Prette, 2021). The aim of the present study is to verify the above-mentioned stereotype in middle school students. Specifically, the Rey-Osterrieth Complex Figure Test (Rey, 1941; Osterrieth, 1944) and the Theory of Mind test (adapted from Schenkel et al., 2008) were administered to typically developing students (N = 60, 32 M : 28 F ) in some first-year middle school classes. Results will be discussed in light of the main reference literature; some consequent educational implications will be outlined as well.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Todeschini_Manuela.pdf
accesso aperto
Dimensione
6.44 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.44 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/90958