This study examines the design and implementation process of a Quality Management System (QMS) compliant with ISO 9001:2015 at Origine S.r.l., a small-medium enterprise (SME) operating in the coffee roasting sector. The analysis adopts a comparative approach between two homogeneous periods, before and after the introduction of the system, in order to assess its impact on the occurrence and management of non-conformities (NCs) and on the overall effectiveness of operational monitoring. The findings highlight an improvement in the company’s ability to monitor and manage operational issues, along with an increased internal awareness of the importance of standardized procedures. The contribution of this thesis thus demonstrates how the adoption of ISO 9001:2015 certification can provide tangible benefits to food SMEs, with positive implications for efficiency, risk management, and continuous improvement. Future perspectives include further process optimization, the integration of quality tools and continuous training, as well as the development of performance metrics to monitor progress over time.

Il presente studio esamina il processo di progettazione e implementazione di un Sistema di Gestione Qualità conforme alla norma ISO 9001:2015 presso Origine S.r.l., PMI operante nel settore della torrefazione. L’analisi adopera un approccio comparativo tra due periodi omogenei, prima e dopo l’introduzione del sistema, per valutare l’impatto sull’insorgenza e sulla gestione delle non conformità (NC) e sull’efficacia complessiva del monitoraggio operativo. Le evidenze emerse mostrano un miglioramento nella capacità di monitorare e gestire le problematiche operative, e una maggiore consapevolezza interna sull’importanza delle procedure. Il contributo della tesi evidenzia, dunque, come l’adozione della certificazione ISO 9001:2015 possa apportare benefici concreti alle PMI alimentari, con implicazioni positive su efficienza, gestione del rischio e miglioramento continuo. Tra le prospettive future si delineano ulteriori sviluppi al fine di ottimizzare i processi, integrare strumenti di qualità e formazione continua; nonché lo sviluppo di metriche di performance per monitorare i progressi nel tempo.

Sviluppo di un sistema gestione qualità in una azienda di torrefazione del caffè.

OSTAN, GLORIA
2024/2025

Abstract

This study examines the design and implementation process of a Quality Management System (QMS) compliant with ISO 9001:2015 at Origine S.r.l., a small-medium enterprise (SME) operating in the coffee roasting sector. The analysis adopts a comparative approach between two homogeneous periods, before and after the introduction of the system, in order to assess its impact on the occurrence and management of non-conformities (NCs) and on the overall effectiveness of operational monitoring. The findings highlight an improvement in the company’s ability to monitor and manage operational issues, along with an increased internal awareness of the importance of standardized procedures. The contribution of this thesis thus demonstrates how the adoption of ISO 9001:2015 certification can provide tangible benefits to food SMEs, with positive implications for efficiency, risk management, and continuous improvement. Future perspectives include further process optimization, the integration of quality tools and continuous training, as well as the development of performance metrics to monitor progress over time.
2024
Development of a quality management system in a coffee roasting company.
Il presente studio esamina il processo di progettazione e implementazione di un Sistema di Gestione Qualità conforme alla norma ISO 9001:2015 presso Origine S.r.l., PMI operante nel settore della torrefazione. L’analisi adopera un approccio comparativo tra due periodi omogenei, prima e dopo l’introduzione del sistema, per valutare l’impatto sull’insorgenza e sulla gestione delle non conformità (NC) e sull’efficacia complessiva del monitoraggio operativo. Le evidenze emerse mostrano un miglioramento nella capacità di monitorare e gestire le problematiche operative, e una maggiore consapevolezza interna sull’importanza delle procedure. Il contributo della tesi evidenzia, dunque, come l’adozione della certificazione ISO 9001:2015 possa apportare benefici concreti alle PMI alimentari, con implicazioni positive su efficienza, gestione del rischio e miglioramento continuo. Tra le prospettive future si delineano ulteriori sviluppi al fine di ottimizzare i processi, integrare strumenti di qualità e formazione continua; nonché lo sviluppo di metriche di performance per monitorare i progressi nel tempo.
certificazione
qualità
gestione
caffè
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/91288