In the literature, social anxiety in autism has been studied using mainly parent-report or self-report questionnaires, and only a limited number of studies have integrated the two perspectives, or combined subjective measures, related to life experiences and questionnaire responses, with objective physiological measures. However, the need for a multidimensional and multi-informant approach in the study of social anxiety in the autistic population is clear. Moreover, the role of emotional awareness in determining anxiety levels is still unclear, with frequent discrepancies between subjective measures and external caregiver observations. The aim of the present work was to investigate social anxiety in autism without intellectual disability from a multidimensional perspective, taking into account not only trait-related variables of the construct but also objective physiological measures and variables related to emotional experience. Furthermore, two different perspectives were integrated: the subjective perspective and the parental perspective. Thus, social anxiety was examined in a sample of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD) without intellectual disability, compared with a group of typically developing (TD) peers. In addition, emotional awareness was also investigated.

In letteratura, l’ansia sociale nell’autismo è stata studiata principalmente mediante l’utilizzo di questionari parent-report o self-report e solo un numero limitato di studi ha integrato le due prospettive, o ha combinato le valutazioni soggettive, relative a esperienze di vita e derivanti dai questionari, con le misure fisiologiche oggettive. Si rende chiara, tuttavia, la necessità di un approccio multidimensionale e multi-informatore nello studio dell’ansia sociale nella popolazione autistica. Inoltre, non è ancora chiaro che ruolo abbia la consapevolezza emotiva nel determinare i livelli di ansia, con frequenti discordanze tra valutazioni soggettive e osservazioni esterne dei caregiver. Lo scopo del presente elaborato è stato quello di indagare l’ansia sociale nell’autismo senza disabilità intellettiva da un punto di vista multidimensionale, prendendo in considerazione non solo le variabili di tratto relative al costrutto, ma anche le variabili fisiologiche oggettive e quelle relative all’esperienza emotiva. Vengono, inoltre, integrate due diverse prospettive: quella soggettiva e quella genitoriale. Si è quindi indagata l’ansia sociale in un campione di bambini e ragazzi con Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) senza disabilità intellettiva, a confronto con un gruppo di coetanei a sviluppo tipico (ND). Viene, inoltre, indagata la consapevolezza emotiva.

Analisi multidimensionale dell’ansia sociale nel Disturbo dello Spettro Autistico senza disabilità intellettiva

CALVAGNO, ELISA
2024/2025

Abstract

In the literature, social anxiety in autism has been studied using mainly parent-report or self-report questionnaires, and only a limited number of studies have integrated the two perspectives, or combined subjective measures, related to life experiences and questionnaire responses, with objective physiological measures. However, the need for a multidimensional and multi-informant approach in the study of social anxiety in the autistic population is clear. Moreover, the role of emotional awareness in determining anxiety levels is still unclear, with frequent discrepancies between subjective measures and external caregiver observations. The aim of the present work was to investigate social anxiety in autism without intellectual disability from a multidimensional perspective, taking into account not only trait-related variables of the construct but also objective physiological measures and variables related to emotional experience. Furthermore, two different perspectives were integrated: the subjective perspective and the parental perspective. Thus, social anxiety was examined in a sample of children and adolescents with Autism Spectrum Disorder (ASD) without intellectual disability, compared with a group of typically developing (TD) peers. In addition, emotional awareness was also investigated.
2024
Multidimensional analysis of social anxiety in Autism Spectrum Disorder without intellectual disability
In letteratura, l’ansia sociale nell’autismo è stata studiata principalmente mediante l’utilizzo di questionari parent-report o self-report e solo un numero limitato di studi ha integrato le due prospettive, o ha combinato le valutazioni soggettive, relative a esperienze di vita e derivanti dai questionari, con le misure fisiologiche oggettive. Si rende chiara, tuttavia, la necessità di un approccio multidimensionale e multi-informatore nello studio dell’ansia sociale nella popolazione autistica. Inoltre, non è ancora chiaro che ruolo abbia la consapevolezza emotiva nel determinare i livelli di ansia, con frequenti discordanze tra valutazioni soggettive e osservazioni esterne dei caregiver. Lo scopo del presente elaborato è stato quello di indagare l’ansia sociale nell’autismo senza disabilità intellettiva da un punto di vista multidimensionale, prendendo in considerazione non solo le variabili di tratto relative al costrutto, ma anche le variabili fisiologiche oggettive e quelle relative all’esperienza emotiva. Vengono, inoltre, integrate due diverse prospettive: quella soggettiva e quella genitoriale. Si è quindi indagata l’ansia sociale in un campione di bambini e ragazzi con Disturbo dello Spettro Autistico (ASD) senza disabilità intellettiva, a confronto con un gruppo di coetanei a sviluppo tipico (ND). Viene, inoltre, indagata la consapevolezza emotiva.
autism
social anxiety
HRV
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Calvagno_Elisa.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.61 MB
Formato Adobe PDF
1.61 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/96472