The intercultural inclusion in schools represents a crucial challenge for contemporary societies. Food as a universal and identity-defining element, can act as a bridge or a barrier among different cultures. This paper aims to explore the role of food as an intercultural object and an educational tool to foster encounter and dialogue among students. Through a theoretical analysis of the different facets of food and a research on the best practices related to food education in Italy, this study offers an intercultural and pedagogical food-based project, which has already been implemented in a school. Moreover, the qualitative results that emerged from the activities and the implications of the project are brought into discussion, thus highlighting the food’s potential as an educational and intercultural resource.

L’inclusione interculturale in ambito scolastico rappresenta una sfida cruciale per le società contemporanee. Il cibo, elemento universale e identitario, può fungere da ponte o barriera tra le diverse culture. Questo lavoro esplora il ruolo del cibo come oggetto interculturale e strumento educativo per favorire l’incontro e il dialogo tra gli alunni. Attraverso un’analisi teorica degli spazi del cibo e una ricerca di buone pratiche sull’educazione alimentare in Italia, si propone un progetto pedagogico interculturale basato sul cibo, già realizzato in una scuola. Si discutono i risultati qualitativi emersi dalle attività e le implicazioni del progetto, sottolineando il potenziale del cibo come risorsa educativa e interculturale.

Il gusto dell’inclusione: il cibo come strumento di dialogo interculturale a scuola.

CHITTO', CARLO
2024/2025

Abstract

The intercultural inclusion in schools represents a crucial challenge for contemporary societies. Food as a universal and identity-defining element, can act as a bridge or a barrier among different cultures. This paper aims to explore the role of food as an intercultural object and an educational tool to foster encounter and dialogue among students. Through a theoretical analysis of the different facets of food and a research on the best practices related to food education in Italy, this study offers an intercultural and pedagogical food-based project, which has already been implemented in a school. Moreover, the qualitative results that emerged from the activities and the implications of the project are brought into discussion, thus highlighting the food’s potential as an educational and intercultural resource.
2024
The taste of inclusion: food as a tool for intercultural dialogue in school.
L’inclusione interculturale in ambito scolastico rappresenta una sfida cruciale per le società contemporanee. Il cibo, elemento universale e identitario, può fungere da ponte o barriera tra le diverse culture. Questo lavoro esplora il ruolo del cibo come oggetto interculturale e strumento educativo per favorire l’incontro e il dialogo tra gli alunni. Attraverso un’analisi teorica degli spazi del cibo e una ricerca di buone pratiche sull’educazione alimentare in Italia, si propone un progetto pedagogico interculturale basato sul cibo, già realizzato in una scuola. Si discutono i risultati qualitativi emersi dalle attività e le implicazioni del progetto, sottolineando il potenziale del cibo come risorsa educativa e interculturale.
cibo
intercultura
progetto pedagogico
educazione
dialogo inclusivo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/99423