The study aims to investigate the relationship between temperament and individual differences in the attentional performance of children between 6 and 18 months of age. In particular, through the use of a specially designed task to measure a foundational component of joint attention - Responding Joint Attention (RJA) - oculometric measures collected by eye-tracker were recorded and analyzed. RJA concerns a child's ability to follow another person's gaze in space and to focus his or her attention on a shared object of interest, allowing triadic interaction with it. In parallel, families fill out two parent-report questionnaires regarding the child's temperament: the IBQ-R, which can be administered to caregivers of children aged 3-12 months, and the QUIT, an Italian temperament questionnaire available in 0-12 months and 12-36 months versions. In line with the present literature, it was hypothesized a relationship between a child's temperament and the attentional performance employed in an RJA task; in particular, a change in the relationship and influence between the two constructs is hypothesized as a function of the child's age.

Lo studio si pone di indagare la relazione tra il temperamento e le differenze individuali nelle performance attentive di bambini tra i 6 e i 18 mesi. In particolare, tramite l’utilizzo di un compito appositamente creato per la misura di una componente fondante dell’attenzione congiunta - la Responding Joint Attention (RJA) - sono state registrate e analizzate le misure oculometriche raccolte tramite eye-tracker. La RJA riguarda la capacità del bambino di seguire nello spazio lo sguardo di un’altra persona e di focalizzare la propria attenzione su un oggetto di interesse condiviso, permettendo un’interazione triadica con esso. In parallelo, si è chiesto alle famiglie la compilazione di due questionari parent-report rispetto al temperamento del bambino: l’IBQ-R, somministrabile ai caregiver di bambini dai 3 ai 12 mesi, e il QUIT, questionario italiano sul temperamento disponibile nella versione 0-12 mesi e 12-36 mesi. In linea con la letteratura presente si è ipotizzata una relazione tra il temperamento del bambino e le performance attentive impiegate in un compito di RJA, in particolare, si ipotizza un cambiamento nella relazione e nell’influenza tra i due costrutti in funzione dell’età del bambino.

Uno studio sulla relazione tra i precursori dell’attenzione congiunta e il temperamento in infanti di 6-18 mesi

OBERT, AMY
2022/2023

Abstract

The study aims to investigate the relationship between temperament and individual differences in the attentional performance of children between 6 and 18 months of age. In particular, through the use of a specially designed task to measure a foundational component of joint attention - Responding Joint Attention (RJA) - oculometric measures collected by eye-tracker were recorded and analyzed. RJA concerns a child's ability to follow another person's gaze in space and to focus his or her attention on a shared object of interest, allowing triadic interaction with it. In parallel, families fill out two parent-report questionnaires regarding the child's temperament: the IBQ-R, which can be administered to caregivers of children aged 3-12 months, and the QUIT, an Italian temperament questionnaire available in 0-12 months and 12-36 months versions. In line with the present literature, it was hypothesized a relationship between a child's temperament and the attentional performance employed in an RJA task; in particular, a change in the relationship and influence between the two constructs is hypothesized as a function of the child's age.
2022
A study on the relationship between the early markers of Joint Attention and Temperament in infants 6-18 months old
Lo studio si pone di indagare la relazione tra il temperamento e le differenze individuali nelle performance attentive di bambini tra i 6 e i 18 mesi. In particolare, tramite l’utilizzo di un compito appositamente creato per la misura di una componente fondante dell’attenzione congiunta - la Responding Joint Attention (RJA) - sono state registrate e analizzate le misure oculometriche raccolte tramite eye-tracker. La RJA riguarda la capacità del bambino di seguire nello spazio lo sguardo di un’altra persona e di focalizzare la propria attenzione su un oggetto di interesse condiviso, permettendo un’interazione triadica con esso. In parallelo, si è chiesto alle famiglie la compilazione di due questionari parent-report rispetto al temperamento del bambino: l’IBQ-R, somministrabile ai caregiver di bambini dai 3 ai 12 mesi, e il QUIT, questionario italiano sul temperamento disponibile nella versione 0-12 mesi e 12-36 mesi. In linea con la letteratura presente si è ipotizzata una relazione tra il temperamento del bambino e le performance attentive impiegate in un compito di RJA, in particolare, si ipotizza un cambiamento nella relazione e nell’influenza tra i due costrutti in funzione dell’età del bambino.
Joint Attention
RJA
Temperament
eye-tracker
6-18-months-old
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Obert_Amy.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.06 MB
Formato Adobe PDF
1.06 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/56343