This paper aims to illustrate the importance of food traceability, highlighting its usefulness in ensuring food safety, and its effectiveness as a marketing tool by establishing a relationship of trust with consumers. Through the analysis of a case study, you will see a concrete application of this process. The first chapter will provide an overview of food traceability, providing a definition, introducing the legal regulations that govern it, the benefits it offers to consumers and producers and consumer perceptions. In the second chapter, it will be highlighted that traceability is a marketing and communication tool and its role in the marketing of agri-food products. In the third chapter will be presented the case study related to the project "Transparent Chain" of the company B.F. Agro-Industrial where I did my internship and attended the development and launch.
Questo elaborato intende illustrare l’importanza della tracciabilità alimentare, evidenziandone l’utilità per garantire la sicurezza alimentare, e la sua efficacia come strumento di marketing instaurando una relazione di fiducia con i consumatori. Attraverso l’analisi di un caso di studio, si vedrà un’applicazione concreta di questo processo. Nel primo capitolo verrà fornita una panoramica sulla tracciabilità alimentare, fornendo una definizione, introducendo le normative giuridiche da cui è regolata, i vantaggi che offre ai consumatori e ai produttori e la percezione che i consumatori hanno di essa. Nel secondo capitolo verrà evidenziato come la tracciabilità sia uno strumento di marketing e comunicazione e si illustrerà il suo ruolo nella commercializzazione dei prodotti agroalimentari. Nel terzo capitolo verrà presentato il caso di studio relativo al progetto “Filiera trasparente” dell’azienda B.F. Agro-Industriale in cui ho svolto il mio tirocinio curriculare e di cui ho assistito allo sviluppo e lancio.
Tracciabilità alimentare come strumento di marketing e fidelizzazione. Caso di studio Le Stagioni d'Italia e il progetto Filiera Trasparente di B.F. Agro-Industriale
DAL PRETE, ALESSANDRA
2023/2024
Abstract
This paper aims to illustrate the importance of food traceability, highlighting its usefulness in ensuring food safety, and its effectiveness as a marketing tool by establishing a relationship of trust with consumers. Through the analysis of a case study, you will see a concrete application of this process. The first chapter will provide an overview of food traceability, providing a definition, introducing the legal regulations that govern it, the benefits it offers to consumers and producers and consumer perceptions. In the second chapter, it will be highlighted that traceability is a marketing and communication tool and its role in the marketing of agri-food products. In the third chapter will be presented the case study related to the project "Transparent Chain" of the company B.F. Agro-Industrial where I did my internship and attended the development and launch.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DALPRETE_ALESSANDRA.pdf
accesso riservato
Dimensione
2.44 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.44 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/72948