This study aims to analyze the purchasing dynamics within the Organized Retailing (OR) sector, with the goal of understanding the challenges and opportunities characterizing this constantly evolving industry. Starting from a historical and developmental framework of the sector, the different distribution formats are explored, focusing on the observation of daily consumer preferences and the strategic convergence of discount stores and supermarkets. The core of this study focuses on the strategic role of the purchasing department in defining the product assortment, managing negotiations with suppliers, and planning promotional policies. Through a specific case study, the fish purchasing department of Unicomm S.r.l., after a historical and structural introduction of this retail giant, the peculiarities in the management of a specific product category and the implications for purchasing policies are highlighted.
Il presente studio si propone di analizzare le dinamiche di acquisto nella Grande Distribuzione Organizzata (GDO), con l'obiettivo di comprendere le sfide e le opportunità che caratterizzano questo settore in continua evoluzione. Partendo da un inquadramento storico e di sviluppo del settore, si approfondiscono i diversi format distributivi, soffermandosi sull’osservazione delle preferenze quotidiane dei consumatori e l’avvicinamento strategico di discount e supermercati. Il corpo centrale di questo studio si concentra sul ruolo strategico dell'ufficio acquisti nella definizione dell'assortimento, nella gestione delle negoziazioni con i fornitori e nella pianificazione delle politiche promozionali. Attraverso un caso studio specifico, quello dell'ufficio acquisti ittico dell’azienda Unicomm S.r.l. dopo un’introduzione storico-strutturale del colosso della GDO, si evidenziano le peculiarità nella gestione di una categoria merceologica specifica e le implicazioni per le politiche di acquisto.
GLI ACQUISTI NELLA GRANDE DISTRIBUZIONE. CASO STUDIO: UFFICIO ACQUISTI ITTICO IN UNICOMM S.R.L.
BRESSAN, GIOVANNI
2023/2024
Abstract
This study aims to analyze the purchasing dynamics within the Organized Retailing (OR) sector, with the goal of understanding the challenges and opportunities characterizing this constantly evolving industry. Starting from a historical and developmental framework of the sector, the different distribution formats are explored, focusing on the observation of daily consumer preferences and the strategic convergence of discount stores and supermarkets. The core of this study focuses on the strategic role of the purchasing department in defining the product assortment, managing negotiations with suppliers, and planning promotional policies. Through a specific case study, the fish purchasing department of Unicomm S.r.l., after a historical and structural introduction of this retail giant, the peculiarities in the management of a specific product category and the implications for purchasing policies are highlighted.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/77960