In recent decades, the increase of migration has led more and more children to be exposed to multiple languages, with consequences on the language development trajectories. There are several factors that may influence the development of language skills, including time of exposure to L2 and educational practices in the family context (Dicataldo & Roch, 2020); also executive functions seem to play a role: working memory, cognitive flexibility and inhibition (Bialystock, 2009). Objectives: The aim of this study is to evaluate the narrative competence in bilingual children during the transition from kindergarten to primary school and identify possible improvements at macro and microstructural level in narrative productions and lexical level in the two years. In addition, the role of parental educational practices and executive functions in relation to the tests of comprehension and narrative production in the first year of primary school is examined, with further investigation of the relationship between micro and macrostructure in both years of administration to assess any changes in this transition age. Materials: The materials used are TNL battery with tests "Lexical name" and "Lexical comprehension". The MAIN was used for the narrative evaluation. Cognitive functions were assessed through the NEPSY-II battery inhibition test and the working memory of the WISC-IV. An interview was conducted with parents to gather information about family language exposure and educational practices. Participants: The sample of subjects examined is 19, aged between 5 and 6 years old, whose L2 is Italian, while differences in the original language are evident. From these 19 a random sample of 10 children was extracted for the deepening on the microstructural complexity and the micro and macrostructure ratio. Procedure: The children were evaluated after one year: the linguistic and narrative tests were repeated at T1 and T2, while cognitive tests were administered only at time 2. Results: This study found that lexical and narrative skills have a significant improvement from year to year except for the total production score in retelling which remains stable; but lexical evidence does not correlate with those narratives. At T2, a significant correlation emerges between the frequency of storytelling and narrative comprehension. At the level of executive functions, there is only a significant correlation between production of psychological terms and working memory. The microstructural complexity increases from one year to the next and emerges, especially in T2, as greater microstructural complexity (average length stated, more subordinate), predicts greater macrostructural complexity.

Negli ultimi decenni, l’aumento delle migrazioni ha portato sempre più bambini ad essere esposti a molteplici lingue, con conseguenze sulle traiettorie di sviluppo del linguaggio. Ci sono diversi fattori che possono influire sullo sviluppo delle abilità linguistiche, tra cui il tempo di esposizione alla L2 e le pratiche educative nel contesto familiare (Dicataldo & Roch, 2020); inoltre sembrano avere un ruolo anche le funzioni esecutive: memoria di lavoro, flessibilità cognitiva e inibizione (Bialystock, 2009). Obiettivi: Il presente studio intende valutare la competenza narrativa in bambini bilingui nel passaggio da scuola dell’infanzia a scuola primaria e identificare eventuali miglioramenti a livello macro e microstrutturale nelle produzioni narrative e a livello lessicale nei due anni. Inoltre, si approfondisce il ruolo delle pratiche educative genitoriali e delle funzioni esecutive in relazione alle prove di comprensione e produzione narrativa al primo anno di scuola primaria, con un approfondimento ulteriore sul rapporto tra micro e macrostruttura in entrambi gli anni di somministrazione per valutare eventuali cambiamenti in quest’età di passaggio. Materiali: I materiali utilizzati sono la batteria TNL con le prove “Denominazione lessicale” e “Comprensione lessicale”. Per la valutazione narrativa è stato utilizzato il MAIN. Le funzioni cognitive sono state valutate attraverso la prova di inibizione della batteria NEPSY-II e la memoria di lavoro della WISC-IV. È stata svolta un’intervista ai genitori per raccogliere informazioni riguardo l’esposizione linguistica familiare e le pratiche educative. Partecipanti: I soggetti del campione preso in esame sono 19, con età compresa tra i 5 e i 6 anni, i quali hanno come L2 la lingua italiana, mentre emergono differenze nella lingua d’origine. Da questi 19 è stato estratto un campione casuale di 10 bambini per l’approfondimento sulla complessità microstrutturale e il rapporto micro e macrostruttura. Procedura: I bambini sono stati valutati a distanza di un anno: le prove linguistiche e narrative sono state ripetute al T1 e al T2, mentre le prove cognitive sono state somministrate solo al tempo 2. Risultati: Da questo studio è emerso che le competenze lessicali e narrative hanno un miglioramento significativo da un anno all’altro tranne per il punteggio totale in produzione in retelling che rimane stabile; ma prove lessicali non correlano con quelle narrative. Al T2 emerge una correlazione significativa tra frequenza di narrazione di storie e comprensione narrativa. A livello di funzioni esecutive, emerge solo una correlazione significativa tra produzione di termini psicologici e memoria di lavoro. La complessità microstrutturale aumenta da un anno all’altro ed emerge, soprattutto al T2, come maggior complessità microstrutturale (lunghezza media enunciati, più subordinate), predica maggior complessità macrostrutturale.

La competenza narrativa nei bambini bilingui: analisi del rapporto tra micro e macrostruttura alla luce delle abilità cognitive e delle pratiche di home literacy

TERREN, GIULIA
2023/2024

Abstract

In recent decades, the increase of migration has led more and more children to be exposed to multiple languages, with consequences on the language development trajectories. There are several factors that may influence the development of language skills, including time of exposure to L2 and educational practices in the family context (Dicataldo & Roch, 2020); also executive functions seem to play a role: working memory, cognitive flexibility and inhibition (Bialystock, 2009). Objectives: The aim of this study is to evaluate the narrative competence in bilingual children during the transition from kindergarten to primary school and identify possible improvements at macro and microstructural level in narrative productions and lexical level in the two years. In addition, the role of parental educational practices and executive functions in relation to the tests of comprehension and narrative production in the first year of primary school is examined, with further investigation of the relationship between micro and macrostructure in both years of administration to assess any changes in this transition age. Materials: The materials used are TNL battery with tests "Lexical name" and "Lexical comprehension". The MAIN was used for the narrative evaluation. Cognitive functions were assessed through the NEPSY-II battery inhibition test and the working memory of the WISC-IV. An interview was conducted with parents to gather information about family language exposure and educational practices. Participants: The sample of subjects examined is 19, aged between 5 and 6 years old, whose L2 is Italian, while differences in the original language are evident. From these 19 a random sample of 10 children was extracted for the deepening on the microstructural complexity and the micro and macrostructure ratio. Procedure: The children were evaluated after one year: the linguistic and narrative tests were repeated at T1 and T2, while cognitive tests were administered only at time 2. Results: This study found that lexical and narrative skills have a significant improvement from year to year except for the total production score in retelling which remains stable; but lexical evidence does not correlate with those narratives. At T2, a significant correlation emerges between the frequency of storytelling and narrative comprehension. At the level of executive functions, there is only a significant correlation between production of psychological terms and working memory. The microstructural complexity increases from one year to the next and emerges, especially in T2, as greater microstructural complexity (average length stated, more subordinate), predicts greater macrostructural complexity.
2023
Narrative competence in bilingual children: analysis of the relationship between micro and macrostructure in view of cognitive skills and home literacy practices
Negli ultimi decenni, l’aumento delle migrazioni ha portato sempre più bambini ad essere esposti a molteplici lingue, con conseguenze sulle traiettorie di sviluppo del linguaggio. Ci sono diversi fattori che possono influire sullo sviluppo delle abilità linguistiche, tra cui il tempo di esposizione alla L2 e le pratiche educative nel contesto familiare (Dicataldo & Roch, 2020); inoltre sembrano avere un ruolo anche le funzioni esecutive: memoria di lavoro, flessibilità cognitiva e inibizione (Bialystock, 2009). Obiettivi: Il presente studio intende valutare la competenza narrativa in bambini bilingui nel passaggio da scuola dell’infanzia a scuola primaria e identificare eventuali miglioramenti a livello macro e microstrutturale nelle produzioni narrative e a livello lessicale nei due anni. Inoltre, si approfondisce il ruolo delle pratiche educative genitoriali e delle funzioni esecutive in relazione alle prove di comprensione e produzione narrativa al primo anno di scuola primaria, con un approfondimento ulteriore sul rapporto tra micro e macrostruttura in entrambi gli anni di somministrazione per valutare eventuali cambiamenti in quest’età di passaggio. Materiali: I materiali utilizzati sono la batteria TNL con le prove “Denominazione lessicale” e “Comprensione lessicale”. Per la valutazione narrativa è stato utilizzato il MAIN. Le funzioni cognitive sono state valutate attraverso la prova di inibizione della batteria NEPSY-II e la memoria di lavoro della WISC-IV. È stata svolta un’intervista ai genitori per raccogliere informazioni riguardo l’esposizione linguistica familiare e le pratiche educative. Partecipanti: I soggetti del campione preso in esame sono 19, con età compresa tra i 5 e i 6 anni, i quali hanno come L2 la lingua italiana, mentre emergono differenze nella lingua d’origine. Da questi 19 è stato estratto un campione casuale di 10 bambini per l’approfondimento sulla complessità microstrutturale e il rapporto micro e macrostruttura. Procedura: I bambini sono stati valutati a distanza di un anno: le prove linguistiche e narrative sono state ripetute al T1 e al T2, mentre le prove cognitive sono state somministrate solo al tempo 2. Risultati: Da questo studio è emerso che le competenze lessicali e narrative hanno un miglioramento significativo da un anno all’altro tranne per il punteggio totale in produzione in retelling che rimane stabile; ma prove lessicali non correlano con quelle narrative. Al T2 emerge una correlazione significativa tra frequenza di narrazione di storie e comprensione narrativa. A livello di funzioni esecutive, emerge solo una correlazione significativa tra produzione di termini psicologici e memoria di lavoro. La complessità microstrutturale aumenta da un anno all’altro ed emerge, soprattutto al T2, come maggior complessità microstrutturale (lunghezza media enunciati, più subordinate), predica maggior complessità macrostrutturale.
bilinguismo
età prescolare
competenza narrativa
macrostruttura
home literacy
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Terren_Giulia.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.27 MB
Formato Adobe PDF
1.27 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/79360