The thesis examines the Flipped Classroom (FC) model in school, university, and healthcare contexts, with particular attention to teacher training. After outlining its theoretical and technological foundations, the work analyzes the required competencies, benefits, and challenges, drawing on examples from secondary education, higher education, and nursing training. The approach emerges as a tool capable of enhancing motivation, participation, and skill development, provided it is supported by thoughtful instructional design, ongoing professional development, and a critical use of technology.

La tesi analizza il modello della Flipped Classroom (FC) nei contesti scolastici, universitari e medico-sanitari, con particolare attenzione alla formazione dei docenti. Dopo averne illustrato i fondamenti teorici e tecnologici, il lavoro esamina le competenze richieste, i benefici e le criticità, con esempi tratti da scuola, università e formazione infermieristica. L’approccio emerge come strumento capace di aumentare la motivazione, la partecipazione e lo sviluppo di competenze, se sostenuto da una progettazione consapevole, aggiornamento continuo e uso critico delle tecnologie.

Didattica capovolta e formazione professionale: un’analisi del modello Flipped Classroom nei contesti educativi e medico-sanitari

SIMIELE, LORENZO
2024/2025

Abstract

The thesis examines the Flipped Classroom (FC) model in school, university, and healthcare contexts, with particular attention to teacher training. After outlining its theoretical and technological foundations, the work analyzes the required competencies, benefits, and challenges, drawing on examples from secondary education, higher education, and nursing training. The approach emerges as a tool capable of enhancing motivation, participation, and skill development, provided it is supported by thoughtful instructional design, ongoing professional development, and a critical use of technology.
2024
Flipped learning and professional training: an analysis of the Flipped Classroom model in educational and healthcare contexts
La tesi analizza il modello della Flipped Classroom (FC) nei contesti scolastici, universitari e medico-sanitari, con particolare attenzione alla formazione dei docenti. Dopo averne illustrato i fondamenti teorici e tecnologici, il lavoro esamina le competenze richieste, i benefici e le criticità, con esempi tratti da scuola, università e formazione infermieristica. L’approccio emerge come strumento capace di aumentare la motivazione, la partecipazione e lo sviluppo di competenze, se sostenuto da una progettazione consapevole, aggiornamento continuo e uso critico delle tecnologie.
Flipped Classroom
Formazione docenti
Didattica innovativa
Apprendimento attivo
Classe capovolta
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi.pdf

accesso aperto

Dimensione 325.61 kB
Formato Adobe PDF
325.61 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90998