This thesis aims to examine the literature on bilingualism, with a specific focus on the process of identity formation in bilingual individuals. It seeks to determine whether this process differs from or aligns with that of monolingual individuals, and whether bilinguals integrate more easily into society. To achieve this, we will begin by analyzing the historical development of language studies, the reasons behind language research, and the influence of language on people's social lives. Next, the focus will shift from language in general to bilingualism and why it remains a widely debated topic. In this section, we will address common myths held by the general public about bilingualism and examine its effects on cognitive development. Key concepts discussed will include "elite bilingualism" and "folk bilingualism," which will serve as foundational themes throughout the thesis. Subsequently, we will explore educational methods aimed at providing bilingual education, both from parental and institutional perspectives. This will offer a comprehensive view of how bilingualism is perceived and taught across different cultures and regions. Finally, we will delve into the processes of identity formation in bilingual individuals, examining major bilingual communities around the world and, most importantly, identifying shared experiences among bilingual subjects.

Questa tesi si propone di esaminare la letteratura sul bilinguismo, con un’attenzione specifica al processo di formazione dell’identità negli individui bilingui. L’obiettivo è determinare se tale processo differisca o coincida con quello degli individui monolingui e se i bilingui si integrino più facilmente nella società. Per raggiungere questo scopo, inizieremo analizzando lo sviluppo storico degli studi sul linguaggio, le motivazioni alla base della ricerca linguistica e l’influenza della lingua sulla vita sociale delle persone. Successivamente, l’attenzione si sposterà dal linguaggio in generale al bilinguismo e alle ragioni per cui esso resta un argomento ampiamente dibattuto. In questa sezione, verranno affrontati i miti più comuni diffusi nell’opinione pubblica riguardo al bilinguismo ed esaminati i suoi effetti sullo sviluppo cognitivo. Concetti chiave discussi saranno il bilinguismo elitario e il bilinguismo popolare, che costituiranno temi fondamentali lungo tutto il corso della tesi. In seguito, prenderemo in considerazione i metodi educativi volti a fornire un’istruzione bilingue, sia dal punto di vista genitoriale sia da quello istituzionale. Ciò offrirà una visione complessiva di come il bilinguismo venga percepito e insegnato nelle diverse culture e regioni. Infine, approfondiremo i processi di formazione dell’identità negli individui bilingui, analizzando le principali comunità bilingui nel mondo e, soprattutto, individuando le esperienze condivise tra i soggetti bilingui.

"Costruire l’identità tra culture e lingue: il ruolo del bilinguismo nella vita sociale"

CANALE, GIANLUIGI SALVATORE MARIA
2024/2025

Abstract

This thesis aims to examine the literature on bilingualism, with a specific focus on the process of identity formation in bilingual individuals. It seeks to determine whether this process differs from or aligns with that of monolingual individuals, and whether bilinguals integrate more easily into society. To achieve this, we will begin by analyzing the historical development of language studies, the reasons behind language research, and the influence of language on people's social lives. Next, the focus will shift from language in general to bilingualism and why it remains a widely debated topic. In this section, we will address common myths held by the general public about bilingualism and examine its effects on cognitive development. Key concepts discussed will include "elite bilingualism" and "folk bilingualism," which will serve as foundational themes throughout the thesis. Subsequently, we will explore educational methods aimed at providing bilingual education, both from parental and institutional perspectives. This will offer a comprehensive view of how bilingualism is perceived and taught across different cultures and regions. Finally, we will delve into the processes of identity formation in bilingual individuals, examining major bilingual communities around the world and, most importantly, identifying shared experiences among bilingual subjects.
2024
"Bulding identity between cultures and languages: the role of bilingualism on social life"
Questa tesi si propone di esaminare la letteratura sul bilinguismo, con un’attenzione specifica al processo di formazione dell’identità negli individui bilingui. L’obiettivo è determinare se tale processo differisca o coincida con quello degli individui monolingui e se i bilingui si integrino più facilmente nella società. Per raggiungere questo scopo, inizieremo analizzando lo sviluppo storico degli studi sul linguaggio, le motivazioni alla base della ricerca linguistica e l’influenza della lingua sulla vita sociale delle persone. Successivamente, l’attenzione si sposterà dal linguaggio in generale al bilinguismo e alle ragioni per cui esso resta un argomento ampiamente dibattuto. In questa sezione, verranno affrontati i miti più comuni diffusi nell’opinione pubblica riguardo al bilinguismo ed esaminati i suoi effetti sullo sviluppo cognitivo. Concetti chiave discussi saranno il bilinguismo elitario e il bilinguismo popolare, che costituiranno temi fondamentali lungo tutto il corso della tesi. In seguito, prenderemo in considerazione i metodi educativi volti a fornire un’istruzione bilingue, sia dal punto di vista genitoriale sia da quello istituzionale. Ciò offrirà una visione complessiva di come il bilinguismo venga percepito e insegnato nelle diverse culture e regioni. Infine, approfondiremo i processi di formazione dell’identità negli individui bilingui, analizzando le principali comunità bilingui nel mondo e, soprattutto, individuando le esperienze condivise tra i soggetti bilingui.
Bilinguismo
Identità
Sviluppo
Popolare
Elitario
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Canale_Gianluigi_Salvatore_Maria.pdf

accesso aperto

Dimensione 569.31 kB
Formato Adobe PDF
569.31 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/91485