This study investigates childhood bilingualism and second-generation children, focusing on preschool and early primary school ages (4–7 years). Its aim is to examine how parental acculturation and home educational practices influence the development of narrative competence in L2. The study involved 150 bilingual children (93 preschoolers and 57 primary schoolers). Parents completed a questionnaire on acculturation and educational practices (amount of linguistic input, number of books, frequency of shared reading, quality of linguistic interactions). Children were assessed with the MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives) to analyze narrative comprehension and production. Two acculturation indices were created (orientation toward Italian culture and toward heritage culture), and correlation and linear regression analyses were conducted. Results indicate that parental orientation toward Italian culture is associated with reduced L1 exposure, whereas maintenance of heritage culture supports its domestic use, with stronger effects in preschoolers. Both quantitative and qualitative educational practices predict narrative skills, with a stronger impact in younger children. Regression analyses confirm independent and additive effects of acculturation and family practices, with no significant interactions with school level. The data suggest that parental acculturation influences children’s linguistic development through L1 maintenance, while educational practices directly affect L2 narrative competence. These findings highlight the need for interventions that promote bilingualism as an identity resource and foster school-family collaboration to create richer and more inclusive educational contexts.

Il presente studio indaga il bilinguismo infantile e le seconde generazioni, focalizzandosi sull’età prescolare e sui primi anni della scuola primaria (4–7 anni). L’obiettivo è analizzare come l’acculturazione genitoriale e le pratiche educative domestiche influenzino lo sviluppo della competenza narrativa in L2. La ricerca ha coinvolto 150 bambini bilingui (93 prescolari e 57 scolari). I genitori hanno compilato un questionario sull’acculturazione e sulle pratiche educative (quantità di stimoli linguistici, numero di libri, frequenza della lettura condivisa, qualità delle interazioni linguistiche). I bambini sono stati valutati con il MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives) per la comprensione e la produzione narrativa. Sono stati costruiti due indici di acculturazione (orientamento verso la cultura italiana e verso la cultura di origine) e sono state condotte analisi di correlazione e regressione lineare. I risultati indicano che l’orientamento verso la cultura italiana si associa a una riduzione dell’esposizione alla L1, mentre il mantenimento della cultura di origine ne sostiene l’uso domestico, con effetti più marcati nei prescolari. Le pratiche educative, sia quantitative sia qualitative, predicono le abilità narrative, con un impatto più forte nei bambini più piccoli. Le analisi di regressione confermano effetti indipendenti e additivi di acculturazione e pratiche familiari, senza interazioni significative con la scolarità. I dati suggeriscono che l’acculturazione genitoriale modula lo sviluppo linguistico dei bambini attraverso il mantenimento della L1, mentre le pratiche educative incidono direttamente sulla narrazione in L2. Tali risultati evidenziano la necessità di promuovere interventi che valorizzino il bilinguismo come risorsa identitaria e favoriscano la collaborazione scuola-famiglia per contesti educativi più ricchi e inclusivi.

Tra due lingue e due culture: il ruolo dell’acculturazione familiare, delle pratiche educative e del mantenimento della lingua d’origine nello sviluppo delle competenze narrative dei bambini bilingui (4-7 anni)

DEMNATI, YOUSRA
2024/2025

Abstract

This study investigates childhood bilingualism and second-generation children, focusing on preschool and early primary school ages (4–7 years). Its aim is to examine how parental acculturation and home educational practices influence the development of narrative competence in L2. The study involved 150 bilingual children (93 preschoolers and 57 primary schoolers). Parents completed a questionnaire on acculturation and educational practices (amount of linguistic input, number of books, frequency of shared reading, quality of linguistic interactions). Children were assessed with the MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives) to analyze narrative comprehension and production. Two acculturation indices were created (orientation toward Italian culture and toward heritage culture), and correlation and linear regression analyses were conducted. Results indicate that parental orientation toward Italian culture is associated with reduced L1 exposure, whereas maintenance of heritage culture supports its domestic use, with stronger effects in preschoolers. Both quantitative and qualitative educational practices predict narrative skills, with a stronger impact in younger children. Regression analyses confirm independent and additive effects of acculturation and family practices, with no significant interactions with school level. The data suggest that parental acculturation influences children’s linguistic development through L1 maintenance, while educational practices directly affect L2 narrative competence. These findings highlight the need for interventions that promote bilingualism as an identity resource and foster school-family collaboration to create richer and more inclusive educational contexts.
2024
Between two languages and two cultures: the role of family acculturation, educational practices, and heritage language maintenance in the development of narrative skills in bilingual children (Ages 4-7)
Il presente studio indaga il bilinguismo infantile e le seconde generazioni, focalizzandosi sull’età prescolare e sui primi anni della scuola primaria (4–7 anni). L’obiettivo è analizzare come l’acculturazione genitoriale e le pratiche educative domestiche influenzino lo sviluppo della competenza narrativa in L2. La ricerca ha coinvolto 150 bambini bilingui (93 prescolari e 57 scolari). I genitori hanno compilato un questionario sull’acculturazione e sulle pratiche educative (quantità di stimoli linguistici, numero di libri, frequenza della lettura condivisa, qualità delle interazioni linguistiche). I bambini sono stati valutati con il MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives) per la comprensione e la produzione narrativa. Sono stati costruiti due indici di acculturazione (orientamento verso la cultura italiana e verso la cultura di origine) e sono state condotte analisi di correlazione e regressione lineare. I risultati indicano che l’orientamento verso la cultura italiana si associa a una riduzione dell’esposizione alla L1, mentre il mantenimento della cultura di origine ne sostiene l’uso domestico, con effetti più marcati nei prescolari. Le pratiche educative, sia quantitative sia qualitative, predicono le abilità narrative, con un impatto più forte nei bambini più piccoli. Le analisi di regressione confermano effetti indipendenti e additivi di acculturazione e pratiche familiari, senza interazioni significative con la scolarità. I dati suggeriscono che l’acculturazione genitoriale modula lo sviluppo linguistico dei bambini attraverso il mantenimento della L1, mentre le pratiche educative incidono direttamente sulla narrazione in L2. Tali risultati evidenziano la necessità di promuovere interventi che valorizzino il bilinguismo come risorsa identitaria e favoriscano la collaborazione scuola-famiglia per contesti educativi più ricchi e inclusivi.
Bilinguismo
Narrazione
Termini psicologici
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi Finale Yousra Demnati _.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.65 MB
Formato Adobe PDF
1.65 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/96167